söndag 25 september 2011

Matematik utomhus (2-5år).


Tema: Hösten


1.Sången ”Hej alla!”:
Hej alla! Hej alla! Hej alla! Vad kul att se er välkomna hit.
Hej pojkar! Hej pojkar! Hej pojkar! Vad kul att se er välkomna hit.
Hej flickor! Hej flickor! Hej flickor! Vad kul att se er välkomna hit.


2. Oj, nu börjar det kännas kallt, regnigt och blåsigt! Kanske det börjar bli höst på riktigt…
Varför blir det så här konstigt just vi den här tiden? Solen skiner mindre och svagare, därför blir det kallt och mörkt och träden börjar fälla sina löv. Småfåglarna flyttar söderut, björnarna går snart att sova vinter – och igelkottarna också förresten.
Vi tar och sjunger en sång om solen (Solen, solen är gul…), så kanske vi förlänger ljuset och värmen. Jag har en bild på solen med många solstrålar…



3. Vad kan man hitta i skogen nu på hösten?


4. Vi ska leta efter pinnar, kottar, stenar och löv i skogen.


5. Hur många löv skall ni leta efter? (2) (Pedagogen visar bild på två löv med siffran ”2” på baksidan).
Man säger ett par i stället för två (2) – det betyder faktiskt samma sak .
Hur många kottar skall ni leta efter? (2)… pinnar… stenar...?

                                                   


6. Ni ska jobba i par också. Men först vill jag räkna er. Hur många är ni? (Sången ”Vi ska räkna”.)

7. Håll en kompis i handen, men bara en, så ordnar ni ett par tillsammans. Hur många par blir det nu då?
Varje par behöver en låda att samla pinnar, kottar, stenar och löv i. Hur många lådor behöver vi? ( Man använder vanliga glasslådor med snöre). 



8. Klara att samla!

9. Nu ska ni turas om! Ta upp två stenar! (Barnen visar i tur och ordning föremål som de har hittat i skogen).



Nu får ni höra hur stenarna låter när man slår dem mot varandra.
Löven låter så här när man gnuggar dem…
Kottarna låter så här när man gnider dem mot varandra.
Pinnar låter så här när man slå på dem. 

10.  Sången ”Nu är det slut för idag…”

Sammanfattning: Vi har berört följande begrepp: jämförelse, division, sortering, ett par, entalssiffror, antal, mängd, motsatsbegrepp (som ’lång – kort’), färger, rytm och sinnes-intryck (syn, hörsel, smak, känsel, lukt).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar