lördag 17 september 2011

Metoder och arbetssätt – hur jag arbetar.



Jag använder i praktiskt arbete bl.a. Alan Bishops idéer om sex grundläggande matematikaktiviteter. Detta ger en uppfattning om vad matematik kan betyda redan för barnen i förskolan:

1.    Lokalisering/rumsuppfatning och sortering:  att hitta, orientera sig i rummet – lokalisering och placering. Lokalisering kan innebära förmåga att hitta fram till sina egna kläder i hallen, att lägga gosedjuren i gröna korgen vid städning, att gå raka vägen till billådan; sortera kläder, knappar,pärlor mm.; att samla olika föremål och att samtala om hur de kan sorteras; att sätta ord på det barnen gör;
2.    Lekar och spel: rollspel, fantasilekar, kurragömma, tärningsspel, pussel. Barnen leker frisersalong eller familj (rollspel), spökar för varandra med filtar  eller imiterar olika djur (fantasilekar), lägger pussel med form och färg;
3.    Design: former, figurer, mönster, symmetri, arkitektur och konst.  Barnen formar figurer som glada grisar (cirklar), lastbilar (kvadrater, trianglar och cirklar) och nallar (cirklar, trianglar och ovaler). Arkitektur skapas när de bygger ett högt torn eller en båt av stapelbara kuddar. Konst blir det när barnen målar t.ex. kycklingägg med glada färger och ibland som mönster. Symmetrin möter vi överallt, på kroppen, i naturen (snöflingan och lövets form);
4.    Räkning: enkel räkning, antalsord, räknesystem, siffror och talsystem. Barnen använder sina fingrar i olika övningar, rabblar upp siffror i olika ramsor, räknar ”bananpengar” (skivade bananer), parar ihop bilder/föremål som är lika t.ex strumpor med räkneord/siffror; hämtar olika föremål upp till tre; ser direkt hur många saker ligger i grupp ;
5.    Mätning: jämförelser, måttenheter/mätsystem, längd, area, volym, tid, vikt. Barnen mäter sin längd (markerad på väggen med äpple), tiden kopplad till måltiderna och andra rutiner, tävling med snabbaste motorcykel (i form av kuddar); beskriver och jämför egenskaper hos föremål med ord som ange t.ex färg, form eller storlek;
6.    Förklaring och argumentation: motiveringar och logiska slutsatser. Det ska finnas ett hinder att övervinna: Rättvis fruktutdelning (1 äpple - 4 barn) genom logiskt tänkande och argumentation resp. val av största filten som tak på kojan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar