söndag 18 september 2011

Matematik i barnböcker. "Rödluvan och vargen"(2-5 år).


Det finns barnböcker som speciellt handlar om matematik, men det går utmärkt att hitta matematik i vilken barnbok som helst. På var och varannan sida går det att finna:
·         Prata om vad som är framför och bakom, ovanför och under.
·         Hitta olika former och mönster.
·         Jämföra olika storlekar på föremål och jämföra med verkligheten.
·         Räkna olika figurer och jämföra vilka som är flest.
·         Fantisera om vad som skulle kunna hända sedan: Det kommer till en (1) och försvinner två (2), hälften av barnen springer och gömmer sig…

Det är bra att pedagogen lyfter fram den matematik som finns i exempelvis sagor och ramsor för att underlätta barnens vägar in i matematikens värld.
Jag vill visa ett exempel på hur kan man jobbar med sagan om Rödluvan och Vargen.


Första träffen.
Barnen lyssnar på sagan. Samtidigt visar förskolläraren bilder under berättelse gång. Sedan ställer pedagogen frågor t.ex.: Kommer ni ihåg vad sagan heter? Varför? Vilka personer träffade vi i sagan? ( en flicka, en mamma, en mormor, en varg, en ( kan vara två) jägare). Hur många är dem? Hur kan ni beskriva Rödluvan? ( glad, snäll, pålitlig, hjälpsam, litar på vargen, naiv, godtrogen, lättlurad - Rödluvan har många släktingar och vänner). Hur kan ni beskriva Vargen? ( hungrig, listig, arg, elak, svekfull, ensam och olycklig – det är tråkig att vara ensam och därför är vargen dum mot Rödluvan).


Andra träffen.
Pedagogen visar och berättar sagan med små figurer ( ett slags bordssaga).






 Först presenterar man figurerna: Kommer ni ihåg vad den här flickan heter? Varför detta namn? Från vilken saga kommer hon? Vilka finns mera i sagan?
Pedagogen berättar sagan och ställer alla figurerna på bordet i tur och ordning. Vad tycker ni om Rödluvan? Vad tycker ni om Vargen? ( Synd att han är ensam). Skulle det vara ett annat slut på sagan? ( Om Vargen skulle ha vänner …).


Tredje träffen.
Dramatisering. När mamma bakar bröd till mormor kan man läsa en ramsa (” Baka, baka liten kaka…” – pedagogen hjälper till med/improviserar texten).Barnen hjälper mamma att baka bullar av vetemjöl och grahamsmjöl.





Fjärde träffen.
En enkel labyrint där man ska försöka hitta bästa/säkraste vägen till mormor.


Barnen kan bygga labyrint av barnstolar.



Under alla träffar när vi jobbar med sagan använder barnen alla sina fem sinnen: hörselsinnet, känselsinnet, smaksinnet, luktsinnet och synsinnet.
Pedagogen arbetar med begrepp: färger, rumsuppfattning (t.ex. när Vargen gömmer sig bakom trädet), siffror, tal och mängd, former, jämförelser, längd, tid ( tidigt på morgonen…), vikt ( den tunga korgen), storlek ( Vargens stora ögon och öron).    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar