Det finns barnböcker
som speciellt handlar om matematik, men det går utmärkt att hitta
matematik i vilken barnbok som helst. På var och varannan sida går det att
finna:
·
Prata om vad som är framför och bakom, ovanför
och under.
·
Hitta olika former och mönster.
·
Jämföra olika storlekar på föremål och jämföra
med verkligheten.
·
Räkna olika figurer och jämföra vilka som är
flest.
·
Fantisera om vad som skulle kunna hända sedan:
Det kommer till en (1) och försvinner två (2), hälften av barnen springer och
gömmer sig…
Det är bra att pedagogen lyfter fram den matematik som finns i exempelvis sagor och ramsor för att underlätta barnens vägar in i matematikens värld.
Jag vill visa ett exempel på hur kan man jobbar med sagan om Rödluvan och Vargen.
Första träffen.
Barnen
lyssnar på sagan. Samtidigt visar förskolläraren bilder under berättelse gång.
Sedan ställer pedagogen frågor t.ex.: Kommer ni ihåg vad sagan heter? Varför?
Vilka personer träffade vi i sagan? ( en flicka, en mamma, en mormor, en varg,
en ( kan vara två) jägare). Hur många är dem? Hur kan ni beskriva Rödluvan? (
glad, snäll, pålitlig, hjälpsam, litar på vargen, naiv, godtrogen, lättlurad - Rödluvan
har många släktingar och vänner). Hur kan ni beskriva Vargen? ( hungrig, listig,
arg, elak, svekfull, ensam och olycklig – det är tråkig att vara ensam och
därför är vargen dum mot Rödluvan).
Andra träffen.
Pedagogen
visar och berättar sagan med små figurer ( ett slags bordssaga).
Först presenterar man figurerna: Kommer ni ihåg vad den här flickan heter? Varför detta namn? Från vilken saga kommer hon? Vilka finns mera i sagan?
Först presenterar man figurerna: Kommer ni ihåg vad den här flickan heter? Varför detta namn? Från vilken saga kommer hon? Vilka finns mera i sagan?
Pedagogen
berättar sagan och ställer alla figurerna på bordet i tur och ordning. Vad
tycker ni om Rödluvan? Vad tycker ni om Vargen? ( Synd att han är ensam).
Skulle det vara ett annat slut på sagan? ( Om Vargen skulle ha vänner …).
Tredje träffen.
Dramatisering.
När mamma bakar bröd till mormor kan man läsa en ramsa (” Baka, baka liten kaka…”
– pedagogen hjälper till med/improviserar texten).Barnen hjälper mamma att baka bullar av vetemjöl och grahamsmjöl.
En enkel
labyrint där man ska försöka hitta bästa/säkraste vägen till mormor.
Barnen kan bygga labyrint av barnstolar.
Barnen kan bygga labyrint av barnstolar.
Under alla
träffar när vi jobbar med sagan använder barnen alla sina fem sinnen: hörselsinnet,
känselsinnet, smaksinnet, luktsinnet och synsinnet.
Pedagogen
arbetar med begrepp: färger, rumsuppfattning (t.ex. när Vargen gömmer sig bakom
trädet), siffror, tal och mängd, former, jämförelser, längd, tid ( tidigt på
morgonen…), vikt ( den tunga korgen), storlek ( Vargens stora ögon och öron).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar