onsdag 7 september 2011

Matte på lek


Matte på lek

Tre pinnar, ett triangelformat tak och en skorsten i kvadrat. Med hjälp av sagor och lek lär sig barnen på avdelning Ekorren på Bifrostens förskola matematikens grunder.

Marielle Winkler håller tungan rätt i munnen och räkar rätt.
Foto: Jonas Bilberg
"Ska vi leka matte i dag", frågar förskolläraren Elena S Åsberg och får ett förtjust ja till svar från barnen som direkt rusar in i ett av lekrummen.

På avdelning Ekorren på Bifrostens förskola i Irsta håller barnen på med någon form av matematik så gott som varje dag. Det kan vara allt ifrån att tillverka och räkna slantar av skivad banan till att leka utomhus och hoppa i uppritade geometriska figurer i sanden.
-Matematik finns i allting, säger Elena S Åsberg, som införde ämnet på avdelningen förra året och som själv var matematiklärare i hemlandet Ryssland.
-I Ryssland lär sig barnen matematik i förskolan och jag tänkte att vi kunde pröva det här också. Jag var lite osäker först hur det skulle fungera men de har lärt sig så snabbt och tycker att det är jättespännande. De kommer jämt och frågar om vi inte ska leka matte.

Den här dagen ska fyra av avdelningens tjejer, två till tre år gamla, få lyssna till en saga. Sagan handlar om haren Hoppe som bygger ett hus i en stor skog. Men lika mycket är berättelsen en övning i siffror och geometri.
Flickorna sätter sig i ring framför Elena som berättar samtidigt som hon fäster färgpapper på en skåpdörr.

Pappersbitarna blir väggar och golv till Hoppes hus. I sagan börjar det regna och Hoppe har glömt att bygga tak på sitt hus. Elena frågar barnen hur taket ska se ut. Passar det med ett runt tak? Nej, svarar alla fyra och Marielle Winkler föreslår att taket ska se ut som en triangel i stället.
Barnen får visa Hoppe hur en triangel ser ut med hjälp av pinnar i olika färger. Det är magiska pinnar säger Elena som delar ut en pinne var till tjejerna och frågar om de kan bygga en triangel nu.
-Nej, vi behöver en till och en till, ropar barnen i kör och får flera pinnar som de snabbt och vant bygger trianglar med på golvet.

Barnen reser sig upp och sjunger en sång tillsammans om att en triangel har tre kanter och formar små trianglar med sina fingrar. Elena berömmer tjejerna för att ha visat Hoppe hur en triangel ser ut och bygger sedan en stor papperstriangel som får bli harens tak. En svart pappersbit blir skorsten till huset.
-En kvadrat, säger Maja Wikman för det har hon lärt sig att en sådan fyrkantig bit kallas.
Sagan är slut men barnen stannar kvar och plockar och leker med bitarna till Hoppes hus. De hjälper också till att plocka i de
magiska pinnarna i asken igen, en i taget samtidigt som de räknar; en, två, tre...

De är väldigt engagerade och det märks att de har roligt när de leker, vilket är det viktigaste tycker Elena S Åsberg.
-Jag har haft lärarpraktik på en skola och där suckade alla barnen när jag sa att vi skulle ha matte. Men det behöver inte vara tråkigt. Det kan vara ett roligt äventyr och det tror jag att vi lyckats lära våra barn här.
Vad ska egentligen ett barn med matematik till i den här åldern?
-Matte behöver inte bara vara något för skolan. Att lära sig att räkna, se skillnad på stort och smått och skilja på olika former stimulerar deras utveckling. Det är viktigt. Dessutom är det kul, säger Elena S Åsberg.


Daniel Berglund
daniel.berglund@vlt.se
021-19 90 00

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar