1. Vattnet är ett
flytande ämne.
Barnen häller i vatten från vattenkanna till ett glas. De
upptäcker då att vattnet kan rinna för att det kan anta en flytande form.
2. Vattnet har ingen
form.
Barnen häller i vatten i olika kärl (glas, glasburk, skål och
plastflaska).
Då ser barnen att
vattnet i flytande form antar de olika former som kärlet har (plastflaskform,
skålens form o.s.v.)
Barnen luktar på rent vatten (det har ingen lukt/luktar
ingenting).
4. Vattnet kan lösa upp
en mängd andra ämnen.
Barnen har tre glas med vatten. I glas N.1 med kallt vatten
lägger de en sockerbit. Om någon minut försvinner (upplöses) sockerbiten. I det
andra glaset N.2 med varmt vatten upplöses sockerbiten på halva tiden mot glas
N.1. Tiden för upplösning beror på temperaturen hos vattnet.
(Samma experiment gör barnen med salt).
5. Rent vatten har
ingen smak.
Barnen har fyra glas med rent vatten. Först smakar de på det
rena vattnet i glas N.1 utan tillsats (smaklöst).
I glas N.2 blandas det rena vattnet med salt (smakar salt/beskt).
I glas N.2 blandas det rena vattnet med salt (smakar salt/beskt).
I glas N.3 blandas det rena vattnet med socker (smakar sött).
I glas N.4 blandas det rena vattnet med citronsyra (smakar surt).
Barnen tar reda på att
vatten kan påverkas i sin smak genom de ämnen som tillförs och upplöses i
vattnet.
6. Ånga är också vatten
(vatten i gasform).
Pedagogen har tillgång till vattenkokare med hett vatten och
en spegel. Spegeln hålles ovanför mynningen på vattenkokare och vattendroppar bildas
på spegeln.
Vatten förvandlas till
ånga och kondenseras när det kommer i kontakt med kallare ämnen (spegeln).
7. Vattnet är genomskinligt.
7. Vattnet är genomskinligt.
Barnen har två glas: ett med rent vatten och det andra med
mjölk. I de två glasen lägger barnen olika föremål (t.ex. små stenar). I glaset
med det rena vattnet ser de stenen, men i glaset med mjölk syns inte stenen. Vad beror det på?
På insidans kant av en skål med rent vatten lägger barnen tandpetarna.
Sedan placerar de en sockerbit mitt i skålen. Vad händer med tandpetarna?
Tandpetarna ändrar läge för att sockerbiten suger upp omgivande vatten, och det uppstår en sugkraft (strömeffekt) som flyttar tandpetarna mot mitten av skålen.
Tandpetarna ändrar läge för att sockerbiten suger upp omgivande vatten, och det uppstår en sugkraft (strömeffekt) som flyttar tandpetarna mot mitten av skålen.
Barn är verkligen fantastiska... tänk att man till och med kan lära dem att vatten är flytande! Men det är bara för ett otränat smaksinne som vatten saknar smak.
SvaraRaderaFör ett otränat sinne som hos ett barn är vatten smaklöst. Det räcker mer än väl på det här stadiet av kunskapsöverföring. Det kommer andra lärare i en naturlig succession, vilka berättar mera detaljerat om vattnets sanna natur.
RaderaMen vad har vattnet för egenskaper har prov imorgon
SvaraRaderaJag går i 6:an
SvaraRadera