Jag vill presentera en övning där barnen lär sig
matematik och naturens olika livsformer. Små snillen lekte med färger, mönster,
former, siffror, tal, antal, mängder, ordning, storleksbegrepp och längd, en
hel och en halv, placerings- eller lokaliseringsord, t.ex. över, under… Barnen
såg naturens livsformer såsom växter och små kryp och fick förståelse vad det är
för skillnad mellan små kryp och insekter. Vi pratade om årstider. Syftet med
övningen var också att ut-veckla och stimulera barnens nyfikenhet och uppmärksamhet
för matematiken och naturen. Det fans lite magi i övningen, och det tyckte
barnen om.
Rekvisita som jag hade till leken: 20 (kan vara 5,
10 eller 15 beroende på gruppstorlek) olik-färgade plastmuggar, figurer av små
kryp, laminerade papperslöv från olika träd som t.ex. eklöv, almlöv, lönnlöv, hassellöv,
björklöv och asplöv med siffrorna skrivna på och dessutom två(tre) tärningar.
På en rund/cirkelformad matta ställde jag 20
olikfärgade plastmuggar. Under varje mugg gömde jag en figur av ett litet kryp,
t.ex. en spindel, en nyckelpiga, en mask o.s.v., och på varje mugg satte jag
med hjälp av häftmassan ett löv med siffran på.
Alla barn satt i ring, blundade och lyssnade på lugn
musik. Under musikens gång målade jag med ord en bild av höstskog för barnen:
” Vi låtsas att vi är i höstens skog nu. Det är så
lugnt i skogen. Luften är ren och frisk. Det känns lite kallt och blåsigt. Jag
vill andas med hela bröstet för att ta stora andetag av den magiska luften som
ger mig kraft och styrka i kroppen. Vi andas djupt en gång och en gång till.
Jag ser massor av fina löv som ligger på marken: gula, gröna, orangea, röda,
bruna. Det blir en fin och olikfärgad matta av alla löv. Men man vet inte vad det
är som gömmer sig under alla löven.”
” Nu får ni öppna ögonen och titta på höstens egen
matta! Vad ser ni? (många löv/massor av löv). Kan ni berätta från vilka träd de
olika löven kommer?” (Pedagogen hjälper till med att säga de korrekta namnen på
löven).
Alla löv ligger på var sin sten (plastmugg).
” Vilka färger har stenarna? Kan ni räkna hur många
löv det finns det(20)? Hur många stenar
finns det(20)? Man kan säga att löven är lika många som stenarna. Varje löv har
sin sten under sig, eller varje sten har sitt löv över sig. Tror ni att det kan
finnas något annat under stenarna? Vad kan det vara? Spännande! Då börjar vi
att lyfta upp eller vända på stenarna och kolla vad som ligger under.” (
Pedagogen behöver inte lägga små kryp under alla stenar. Det är bra om det
finns stenar utan dem. När barnet vänder sin sten säger det att det är tomt
under stenen, där finns ingenting, då blir det ju noll kryp).
Variant
1.
Barnen vände i tur och ordning på stenarna. Förstås
började de med en sten som hade ett löv med siffran ett på. (Varje gång när
barnen vände stenar pratade de om vilken färg lövet och stenen hade, från
vilket träd lövet kommit och vilken siffra som stod på lövet.) Barnen be-rättade
om de små kryp, som de hittade under stenarna och räknade hur många ben de hade.
Vi pratade om hur alla de små krypen kommer att överleva den långa kalla vintern.
Vi kom överens att de bästa årstiderna för dem är våren och sommaren. Små snillen
upptäckte ganska fort att några små kryp har sex ben, några har åtta ben och
några var utan ben – noll ben.
" Finns det någon förklaring till detta?" frågade jag.
" Ja, visst finns det en förklaring. Alla små kryp som
har sex ben heter insekter. Varför kan vi inte kalla t.ex. en spindel för en insekt?
Spindeln har ju åtta ben o.s.v.
Vilka barn fick löv med ett litet kryp på. Hur många
sådana löv finns det? (2) Hur många barn
fick dessa löv? (2 – lika många) Vilka små kryp sitter på löven? (En nyckelpiga
och en spindel) Till vilken grupp hör nyckelpigan? ( Insekter) Varför tillhör
inte spindeln samma grupp? (Den har åtta ben)."
Vi sjöng sånger om spindeln och nyckelpigan. (Man
kan sjunga flera sånger om olika små kryp med barnen och man kan ha
rörelselekar, t.ex. Hoppa som en gräshoppa. Krypa som en spindel. Åla som en
mask.)
Variant
2 (med tärningar).
Barnen kastar tärningar och räknar hur många prickar
det blir. Sen letar de efter ett löv med den siffra som stämmer överens med
antal prickar på tärningen eller tärningarna (man kastar en, två eller tre tärningar
på en gång för att nå ett stort antal prickar t.ex. 12, 20…) Här får vi ett bra
tillfälle att prata om addition och multiplikation, t.ex. en tärning visar fyra
(4) prickar och den andra sex (6): 6 + 4 = 10; tre (3) prickar/gånger tre (3)
är lika med nio (9), sex (6) prickar/gånger två (2) är lika med tolv (12)
o.s.v.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar