Barnen har förmåga att sträva aktivt efter
att skapa ordning och mening i
de konkreta situationer de befinner sig i. De har också behov av att förstå det som händer. Hur kan pedagogen organisera arbetet så att det blir begripligt, hanterbart, meningsfullt
och intressant för barnen.
Jag brukar följa Aaron Antonovsky begrepp ” känsla
av sammanhang”, KASAM.
Hans teori passar utmärkt på förskolan för
att utveckla
lyhördheten för vad barnen behöver och för att skapa ett
kreativt
samspel med barnen.
Begriplighet – ”Jag förstår!”
Hanterbarhet – ” Jag kan!”
Meningsfullhet – ”Jag vill!”
Jag tror att alla pedagoger känner igen situationen med på-
och avklädning. Det är inte lätt för barnen att få ordning, lugn
och ro under denna intensiva stund. Ibland känns det som ett
riktigt kaos i tamburen. Ett barn leker med sina kläder, det andra börjar
bråka med det tredje, det fjärde kryper under bänken o.s.v. Hur kan
pedagogen hantera en sån situation?
Med hjälp av Antonovskys
KASAM och det som jag läste om förskolan kommer jag på en bra idé att göra en
påklädningstavla. Pedagogen kan använda
den på olika sätt. Barnen lär sig tur och ordning. De slutar springa till
fröken och fråga:” Vilka kläder behöver jag idag? Vad ska jag ta först?” Samtidigt börjar de fundera på saker runt på-
och avklädningen. Barnen visar sin
kreativitet och delaktighet.
Jag vill visa ett exempel på detta. Med hjälp av påklädningstavlan börjar barnen
klä på sig, och det var precis som vanligt. Då stod en pojke vid tavlan och han
såg mycket fundersam ut.
Om en stund kom han till mig och
förklarade att det faktiskt är dumt att ta på sig överdragsbyxorna först och
sedan tröjan, för att det är jättesvårt att röra på sig och böja sig för att ta
på tröjan när man har de tjocka byxorna på sig. Man måste göra tvärtom. Vilken
smart kille!!! Vilka bra argument han funderade ut! Vi vuxna kan inte se och
förstå barnens behov bättre än de själva. Den gången blev det mycket diskussion
runt påklädningstavlan.
Barnen leker
matematik. De lär sig att räkna, siffror, antal, mängd, begrepp som ’ett par’,
ordningstal (Första, andra…), lokaliseringsord/placeringsord: nära, över,
under, mellan, längst ner, längst upp, före, efter, vänster, höger… Barnen lär
sig former, mönster och färger.
Bra tillfälle att
prata med barnen om olika årstider.
Pedagogen kan hitta på
massor av rörelselekar, t.ex. barnen står på ett ben, sedan hämtar de byxor.
De hoppar två gånger
och hämtar tröjan… Barnen kan kreera
lekar själva.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar