torsdag 1 maj 2014

Hur matematikäventyret en gång började.




Mitt matematikäventyr började på riktigt när jag flyttade från St. Petersburg till Sverige. Fastän jag har jobbat i många år som lärare i ryska skolor med matematik, blev matte- äventyret något nytt och stort först här i Sverige. Tyvärr blev den första kopplingen till det svenska begreppet matematik faktiskt ordet ’tråkig’, ett ord som jag fick höra flera gånger från eleverna på en mellanstadieskola där jag praktiserade. Genast började jag undra över varför matematik kallades så. Från ryska elever kunde man kanske höra att matematik var ’svårt’ – men också ’spännande’. Nivån på matematikundervisningen är generellt högre redan på lågstadiet, och just utmaningen skapar ett moment av verklig spänning. Mina funderingar ledde till den slutsatsen att vi pedagoger ofta är rädda för att ta tag i ämnet med lek och fantasi, kort sagt: inlevelse i matematikens underbara värld. Ett enkelt exempel är min lektion om tabeller, där jag skapade en berättelse om en äventyrlig tågresa mellan Västerås och Stockholm där resenären, en pojke, missade sitt viktiga möte och kom fram fel tid… Hur löser vi den gåtan? Eleverna fick SJ:s riktiga tågtidtabeller på bordet för att hjälpa pojken ur hans dilemma. Många lösningar kom upp, de flesta kreativa och korrekta.  

 Många tycker att detta kan bli svårt att förstå för barnet alla de krångliga matematiska orden.  Men den pedagog som har lite kunskap om barnets utveckling känner igen situationen där barnet blir nästan förtrollat av alla sådana konstiga begrepp. Det är som är viktigt att pedagog måste vara engagerat och ha vilja att leka matematik med barnen, den ska brinna själv för dem idéer och innovationer . Vuxen måste fånga barnets intresse . Det är skådespeleri och trolleri att uppträda matematik för små barn. Vilken glädje får man då ner man ser att barnets ögon börjar lysa, att barnet är nyfiken och har stort intresse för det som vuxen bjuder på.

Mina små brukar fråga mig : ska vi leka matematik? Jag behöver inte övertyga dem att matematik är rolig. Det vet den redan. Ibland blir dem arga på mig ner det är inte deras tur att leka matte.  På min avdelning delar vi barnen i små grupper för att underlätta barnens inlärning och att varje individ för chans att berätta, att koncentrera, att fundera, att reflektera osv. i lugn och ro, helt enkelt att varje barn blir sedd och bekräftat.  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar