Det är ingen
nyhet för oss alla som jobbar på förskolan, att det ofta är svårt och tidsödande
att lära barnen att ta hand om sina kläder vid på- och avklädning. Det är
visserligen så att varje barn har en egen hylla för sina kläder. Men det
fungerar tyvärr inte alltid som det ska, när barnen försöker hänga sina kläder
och ställa skorna under hyllan. De har helt enkelt för bråttom, och vi stackars
lärare plockar upp vantar, strumpor, tröjor o.s.v. från golvet och lägger allt
på plats åt barnen. Det finns kanske någon bra förklaring till detta: Varför
gör barnen så här?
Först och främst
tror jag att de tycker att det är tråkigt. Barnen har inte tid att ta hand om
sina kläder ordentligt, därför att de redan är någon annanstans i sina tankar
och drömmar. Så t.ex. tänker många barn, att det ska bli riktigt roligt att få
leka med bilar eller dockor, att det är spännande att bygga höga slott av
klossar. Hur ska vi vuxna göra alla rutiner med på - och avklädning roliga och
meningsfulla för barnen? En bra fråga!
Idén kom
plötsligt. På min avdelning samlar vi bortglömda kläder i olika korgar som
förvaras i tvättrummet. Vi sorterar allt och lägger dem i fyra korgar: I den
första korgen (högst upp) har vi vantar, i den andra – strumpor, i den tredje –
byxor och i den fjärde (längst ner) – tröjor.
Då kom jag på att det blir bra att använda de här kläderna för att lära
barnen att ta hand om sina saker. Jag hittade på en historia om ”den levande
tröjan”, som jag berättade för barnen på samlingen.
Sagan om den levande tröjan.
I morse kom
jag först av alla till förskolan. Jag klädde av mig och gick runt som vanligt
och tittade i alla rum om det såg bra ut. Så brukar vi fröknar göra när vi är
först på avdelningen. Det ingår i våra morgonrutiner.
Allt såg bra
ut. Leksakerna, böckerna, pennorna, saxarna, helt enkelt alla saker som barnen
brukade leka och jobba med var på sina bestämda platser och väntade snällt på dem.
Det kändes
så skönt för mig, och jag var glad att den nya dagen med massor av fantastiska
förväntningar och spännande saker äntligen hade fått sin början.
Men, oj! Vad
är det för konstigt ljud som hörs från tvättrummet? Är det någon där inne? Nej!
Barnen har ju inte ens kommit! Det är bara jag här inne i huset. Ljudet hördes mer och mer, och det blev högre
och starkare. Vad kan det vara? Vem kan låta så där?
Jag gick
till tvättrummet. Det var tomt där. Ingen var där utom jag själv. Jag vred på
huvud och tittade runt omkring i rummet. Jag tittade under bänkarna och i torkskåpet.
Nej, ingen fanns där heller. Jag vände mig till korgarna med bortglömda
kläderna, och då hördes det att någon som låg i den fjärde korgen, den längst
ner, grät högt. Vem kan det vara?
Jag drog fram
korgen. I korgen fanns bara bortglömda tröjor. Jag tittade på dem, och plötsligt
såg jag att en av tröjorna hade två stora runda blå ögon som stirrade på mig – och
en röd mun som gav ett gråtande ljud ifrån sig. Jag blev chockad. Det kan inte
vara sant! En levande tröja! Det tog lite tid innan jag hunnit lugna ner mig.
Hej! sa jag
försiktigt till tröjan. Mår du bra?
Hej! svarade
tröjan. Nej, jag mår riktigt dåligt.
Varför det?
Tröjan
började gråta ännu mer. Jag försökte trösta den.
Du behöver
inte vara rädd för mig. Berätta vad som har hänt?
Och tröjan
berättade sin historia.
Det hände
för några år sen. Då hade en pojke tröjan på sig, och tröjan var över-lycklig, därför
att hon hade en kompis som behövde henne. En dag lekte pojken i en vattenpöl
och blötte ner tröjan. Han gick in och bytte den blöta tröjan mot en annan som
var torr. Han glömde att be fröken hänga tröjan i torkskåpet, och han glömde
också att lägga den på sin hylla. Han hade så bråttom därför att han ville fortsätta
leken i vattenpölen. Då hamnade tröjan i ställe på golvet.
Om en stund
gick fröken förbi och upptäckte att det låg en tröja på golvet. Fröken tog upp
den och hängde den i torkskåpet. Så blev tröjan liggande där inne i torkskåpet under
flera dagar, därför att pojken helt enkelt glömt bort den. Till slut hamnade den
i en korg där det redan fanns många bortglömda tröjor. Och tröjan tyckte att
det var tråkigt att bara ligga i korgen, och att ingen längre behövde den.
Hur kan jag hjälpa dig? frågade jag tröjan.
Du behöver
inte hjälpa mig! Jag vill hjälpa barnen, så att de inte ska glömma sina kläder
och att ha kläder och skor på var sin bestämda plats. Om du hittar en bra plats
åt mig där jag kommer att synas för barnen, och där jag kan se deras hyllor, då
kan jag ha koll på deras kläder och skor.
Vi hittade
en bra plats för den levande tröjan. Hon finns på dörren i hallen och hon är
jättelycklig nu. Barnen försöker ha ordning på sina saker, därför att de är väl
medvetna om att det finns två stora runda blå ögon som ständigt tittar på dem. Tröjan
är så glad nu att hon ler hela tiden, och barnen är tillfreds för att alla
kläder och skor finns på plats, och de behöver inte mera gå och leta efter dem.
Varje barn blev kompis med tröjan. Till slut fick vi ordning och reda i hallen,
en bra stämning och en skön harmoni.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar