tisdag 10 januari 2012

Matematik. Roliga paket.


Det finns övningar där barnen använder fantasi och sina fem sinnen: hörseln, känseln, smaken, lukten och synen för att hitta det rätta svaret. En av de övningar som barnen tyckte var jättespännande kallade jag för ”Roliga paket”.
Framför barnen ligger fem olikfärgade och olikformade paket (det kan vara flera paket än fem beroende på barngruppstorlek).
Först räknar barnen hur många paket det finns på golvet. De pekar på varje paket och räknar högt. Det finn barn som kan se antal paket utan att räkna. Men det är bra att träna med barnen på hur man räknar (man pekar bara en gång på ett föremål).


Barnen räknar antal paket med hjälp av knappar. Då ser de att en knapp står för ett paket. Sedan ser barnen att det blir fem knappar – lika många som paketen.




Barnen jobbar med sina egna olikfärgade knappar (de väljer själva färg på knapparna). Rätt antal knappar (fem, lika många som paketen) ska läggas i en plastmugg.




Efter att barnen har jobbat med enkel räkning, dvs. antal, färger, former (cirkeln – knappar) och elementära begrepp (”lika många”) kommer de till det mest spännande i övningen, till det magiska och okända.

Det är dags att använda fantasin och de fem sinnena för att svara på frågan: Vad   finns det i det blå paketet?... i det svarta?... osv.
Barnen får inte öppna paket. Med hjälp av synsinnet beskriver de ett av fem paket (t.ex. det är något runt som är packat i blått papper. Vad kan det vara? Kan det vara en liten boll, kanske en rund orange apelsin...). Barnen luktar på paketet och känner med fingrarna: mjukt eller hårt. De tar paketet nära örat, det hörs inget. Barnen gissar på vad det kan vara i paketet.

Sen får de öppna var sitt paket och se om de har gissat rätt eller inte. Det brukar vara så tyst när barnen öppnar paketen, och det brukar uttryckas stor glädje om man gissat rätt.

I paketen brukar jag gömma frukt och grönsaker, men det kan vara vad som helst i dem.

 

När barnen har öppnat alla paket jobbar de med sortering och gruppering. De brukar hitta på massor av bra grupperingar, och sen förklarar barnen varför de gjorde just på ett sådant sätt.  

 


Som ni ser på bilderna kan man lägga i en grupp frukter, i den andra – grönsaker, i den tredje – långa saker som gurka och banan osv. Man kan sortera saker utifrån olika egenskaper: färg, form, längd, söt eller sur, frukt, grönsak osv.

Sist men inte minst pratar pedagogen med barnen att det är viktigt att äta frukt och grönsaker, därför att det finns många vitaminer i dem – och det är bra för kroppen och hälsan. Och så är det ju så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar