Tredje tillfället.
De minsta
barnen kan rita och måla höstens sol med hjälp av vattenfärger och pennor. Istället
för att måla klistrar de stora barnen höstens löv på solens kropp.
Först sjunger vi om solen:
Solen, solen, den är gul [Rörelse: händerna sträcks upp i skyn]
Rund den rullar som ett hjul. [Rörelse:
rita en cirkel i luften med uppsträckta händer]
Varje morgon upp den går, [Rörelse:
händerna lyftes sakta upp med öppna handflator]
Och på dagen högst den står. [Rörelse: händerna skakas/viftas fram och tillbaka]
När så kvällen kommer sedan, [Rörelse: händerna sänkes ner med handflatorna vända]
Har den sjunkit undan redan. [Pedagogen improviserar melodin fritt.]
Barnen
pratar om hur solen ser ut. (Solens kropp
är rund som en cirkel, den har inga
kanter).
Cirkel, cirkel,
Den är rund,
Utan kanter rullar runt.
Solen visar
många solstrålar. De kan vara långa och korta. Man kan kalla de för solens
armar.
För att rita
solens runda kroppen använder barnen en skål. Med hjälp av blyerts, eller
hellre en orange eller gul penna ritar barnen en cirkel runt skålen. Nu är
cirkeln fixad.
Barnen
använder ett pekfinger för att känna hur kurvig cirkeln är (ritar en cirkel med
hjälp av pekfingret).
De större
barnen klistrar löven som de har hittat i skogen inuti cirkeln istället för att färga den.
Under alla tillfällena lär sig barnen:
- att formen cirkel är helt rund och inte har några kanter;
- att arbeta med olika färger och nyanser;
- att bekanta sig med antal och enkel räkning;
- att träna begreppen storlek, mängd och jämförelse;
- att känna och förstå rumsuppfattning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar