tisdag 1 november 2011

Höstens sol (Tillfälle 3) / matematik, språk, natur, bild och skapande.



Tredje tillfället.
De minsta barnen kan rita och måla höstens sol med hjälp av vattenfärger och pennor. Istället för att måla klistrar de stora barnen höstens löv på solens kropp.
Först sjunger vi om solen:

Solen, solen, den är gul                              [Rörelse: händerna sträcks upp i skyn]
Rund den rullar som ett hjul.                       [Rörelse: rita en cirkel i luften med uppsträckta händer]
Varje morgon upp den går,                        [Rörelse: händerna lyftes sakta upp med öppna handflator]
Och på dagen högst den står.                           [Rörelse: händerna skakas/viftas fram och tillbaka]
När så kvällen kommer sedan,                  [Rörelse: händerna sänkes ner med handflatorna vända]
Har den sjunkit undan redan.                            [Pedagogen improviserar melodin fritt.]

Barnen pratar om hur solen ser ut. (Solens kropp är rund som en cirkel, den har inga kanter).






Vi sjunger sången om cirkeln:                                                                                 


Cirkel, cirkel,
Den är rund,
Utan kanter rullar runt.

Solen visar många solstrålar. De kan vara långa och korta. Man kan kalla de för solens armar.
För att rita solens runda kroppen använder barnen en skål. Med hjälp av blyerts, eller hellre en orange eller gul penna ritar barnen en cirkel runt skålen. Nu är cirkeln fixad.
Barnen använder ett pekfinger för att känna hur kurvig cirkeln är (ritar en cirkel med hjälp av pekfingret).
Barnen beskriver att solen bara har en kropp och visar antalet ett (1) med ett pekfinger.
Dags att fylla i cirkeln/solen med gul eller orange vattenfärg.
De större barnen klistrar löven som de har hittat i skogen inuti cirkeln istället för att färga den.
Barnen kan riva sönder gult eller orange silkespapper och klistra pappersbitar på solens kropp.
Barnen ritar långa och korta solstrålarna runt solens kropp.(Drar många streck  utifrån cirkeln).

Sammanfattning.
  Under alla tillfällena lär sig barnen:

  • att formen cirkel är helt rund och inte har några kanter;
  • att arbeta med olika färger och nyanser;
  • att bekanta sig med antal och enkel räkning;
  • att träna begreppen storlek, mängd och jämförelse;
  • att känna och förstå rumsuppfattning.
Sist men inte minst tränar barnen finmotoriken och utvecklar språket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar